World Cup

Hockey

För alla hockey älskande fans har den tredje omgången någonsin av World Cup Hockey spelats i Kanada. Den 17:e september startade turneringen och avslutades den 1:a oktober. Ett antal intensiva hockeydagar som efterlämnade sig ett litet tomrum och ett vacuum.

Turneringen huserade lag som Kanada, USA, lag Europa, lag Nordamerika, Ryssland, Finland, Tjeckien och Sverige. De sex nationslagen omnämns ofta som ”the big six” eftersom de tillsammans vunnit de flesta turneringarna i världen. Något säger ju det om hur bra alla dessa nationer faktiskt är på hockey.

Lag Europa bestod utav europeiska spelare som inte tillhör de övriga sex nationerna och lag Nordamerika bestod utav spelare från USA och Kanada som fyllt 23 år och yngre. Lag Europa visade sig vara ett riktigt bra sammansatt lag och slogs mot Kanada för att få mästartiteln i cupen, men gick bet redan efter den andra matchen av tre mot värdnationen.

Sverige tog en hedersam tredje plats mot Ryssland och har därmed två brons att stoltsera med under de tre år som turneringen spelats under namnet World Cup. För den intresserade så hette turneringen tidigare Canada Cup och spelades 1976, 1981, 1984, 1987 och 1991 innan den den bytte namn och hölls 1996 och 2004. Hela 12 år fick vi sedan vänta på nästa spännande möte och turneringen gjorde ingen besviken när det gäller spännande matcher att bevittna.

Det som gör den här turneringen så speciell är att allt går under NHL regler. Matcherna spelas med NHL regler, hockeyplanen går efter NHL regler och med NHL domare. Kort sagt i ren och skär NHL anda. Något som de Europeiska lagen får jobba med, då de alla är van större rinkar.

Läs mer →

Träna hemma

Home Gym

Du kanske är den typen som inte har tid eller tycker det är speciellt trivsamt på att gå och träna på gym utan du vill hellre träna hemma. Du kanske till och med funderar på att bygga något eget hemmagym för att kunna träna då det passar dig. Här får du lite tips och råd hur du ska komma igång och vad du behöver tänka på.

Hemmagym

För det första så bör du avsätta ett speciellt rum för dit hemmagym, det behöver inte vara speciellt stort. Det beror ju mycket på hur mycket du vill ha i ditt hemmagym. har du en källar eller vindsvåning eller ett garage som du aldrig använder så kan det passa utmärkt för att bygga ditt hemmagym där. Om du inte har någon plats i huset så kanske du kan bygga en friggebod, det kan fungera perfekt som ditt gym, se till att det står stadigt. Gärna på en gjuten platta så att det tål lite eventuellt tappade vikter. Tänk också på lägga in någon form av dämpande matta som är skön att träna på.

Maskiner och tillbehör

Tänk på att du behöver inte köpa in allt på en gång. Ett löpband och några Kettlebells kan räcka till att börja med, gör upp en investeringsplan på vad du har råd med varje månad under en period. Vissa maskiner kostar mer än andra och tillbehör för din träning varierar också i kostnad. Du kanske inte behöver köpa in ett hantelställ eller ställ för dina kettlebells det första du göra utan kan avvakta tills du har så många hantlar att stället behövs. Fundera på vad du behöver för tillfället och köp det. Är det något som kostar lite extra mycket, sätt undan pengar en månad för att kunna köpa det nästa.

Läs mer →

Bra tips för löparen

runner

Oavsett om du är nybörjare eller hållit på med löpträning ett tag så kan det vara bra att tänka på några saker både inför, under och efter ditt löppass. Det kanske inte är fråga om någon elitsatsning utan mer för att komma i form och då är löpning ett utomordentligt sätt att öka din kondition och komma i bättre form.

Det är ett par saker du bör tänka på om du inte är van löpare, om du ska ge dig ut för första gången så skaffa dig skor som passar dig och som är anpassade för löpning. Se också till att du har rätt utrustning för löpning, det finns massor av bra produkter och utrustning som du kan ha användning för under din löpning. Ju mer du är ute och springer så ju mer inser vilka produkter som kan vara till nytta för dig i din löpning. Starta inte för hårt på dina första rundor utan ta det hyfsat lugnt, går du ut för hårt första gångerna finns risken att du tappar sugen.

En av fördelarna med löpning är att du kan när som helst ge sig ut, bara att snöra på sig löpskorna och ge sig ut, det behövs inte så mycket planering inför så att säga. Efter ett par löprundor så kommer det att kännas betydligt bättre, det är nu som du kan börja med att utöka dina rundor och kanske till och med lägga in lite intervallträning på dina rundor. Med intervall så ökar du din löpning avsevärt under en sträcka för att ta det lite lugnare under en annan. Finns det backar på din runda så ge järnet upp för dessa för att ta det lugnare i nedförsbackar.

Det finna många bra tips att hämta på Internet på hur man ska lägga upp sin löpträning, här hittar du en löpskola för nybörjare.

Läs mer →