| Posted in: Träning

runner

Oavsett om du är nybörjare eller hållit på med löpträning ett tag så kan det vara bra att tänka på några saker både inför, under och efter ditt löppass. Det kanske inte är fråga om någon elitsatsning utan mer för att komma i form och då är löpning ett utomordentligt sätt att öka din kondition och komma i bättre form.

Det är ett par saker du bör tänka på om du inte är van löpare, om du ska ge dig ut för första gången så skaffa dig skor som passar dig och som är anpassade för löpning. Se också till att du har rätt utrustning för löpning, det finns massor av bra produkter och utrustning som du kan ha användning för under din löpning. Ju mer du är ute och springer så ju mer inser vilka produkter som kan vara till nytta för dig i din löpning. Starta inte för hårt på dina första rundor utan ta det hyfsat lugnt, går du ut för hårt första gångerna finns risken att du tappar sugen.

En av fördelarna med löpning är att du kan när som helst ge sig ut, bara att snöra på sig löpskorna och ge sig ut, det behövs inte så mycket planering inför så att säga. Efter ett par löprundor så kommer det att kännas betydligt bättre, det är nu som du kan börja med att utöka dina rundor och kanske till och med lägga in lite intervallträning på dina rundor. Med intervall så ökar du din löpning avsevärt under en sträcka för att ta det lite lugnare under en annan. Finns det backar på din runda så ge järnet upp för dessa för att ta det lugnare i nedförsbackar.

Det finna många bra tips att hämta på Internet på hur man ska lägga upp sin löpträning, här hittar du en löpskola för nybörjare.