| Posted in: Träning

träna

Här på Sportbloggen värnar vi om våra läsares välmående och föreslår därför att ni alla ska ta er en kort funderare om det inte är läge att öka den egna träningsdosen? Att se på sport i all ära, men är det inte roligt att själv känna att man fortfarande är lite med i matchen och inte bara expert från sidlinjen?

Långt många fler än vad som vill erkänna det hade mått bra av att släppa fjärrkontrollen, om så bara för en stund, och ge sig ut i löparspåret eller hänge sig åt någon annan typ fysisk aktivitet. Vare sig det rör sig om att slita sig från de vanliga vardagsrutinerna och dra på gymmet eller träna hemifrån på något vis, finns det massor av positiva effekter att hämta av att bryta sitt i alltför höga grad stillasittande liv och komma i rörelse.

Det är vanligt att de som tidigare idrottat en hel del och som numera lagt detta på hyllan glömt bort hur bra de en gång mådde när de rörde sig i betydligt större utsträckning. Kommer man dock bara igång igen är det en insikt som snabbt slår en och blir därigenom ännu en morot att fortsätta sitt fysiska liv.

Några positiva effekter av högre fysisk aktivitet är att humöret tenderar att hålla sig på en betydligt positivare nivå, man sover bättre och känner sig därigenom bättre utvilad, man stärker kroppen och undviker därigenom onödiga förslitningsskador och verk i en betydligt högre utsträckning, samt mycket mycket mer. Ja, det finns egentligen inga direkta negativa aspekter av att röra på sig om det är så att man inte gör så på något vis som kan vara direkt skadligt, som exempelvis att lyfta alldeles för tunga vikter med fel teknik.