| Posted in: Träning

simma

Simning är en perfekt träningsform att ägna sig åt under vintern. Du tränar hela kroppen både ur ett fysiskt och konditionsmässigt perspektiv och kan dessutom dra en rad andra fördelar av besöker i simhallen.

Under vinterhalvåret försvinner en del möjligheter som vi tidigare haft till träning, eller bör man kanske hellre formulera det som så att de inte längre blir lika lättillgängliga. Löpning kräver exempelvis helt plötsligt specifikare typer av skor som bättre motverkar halkan för att utövas på samma vis som innan och liknande problematiker existerar även för en rad andra fysiska aktiviteter. Något som inte påverkas desto mer av den anländande snön och kylan är simning, åtminstone inte om man räknar till den form som utövas i en inomhusbasäng. Simning är en rolig och extremt givande träningsform där man både tränar i princip samtliga utav kroppens muskler och leder, samt sin kondition. Själva träningen är dessutom extremt skonsamt för kroppen då rörelserna sker i vatten, något som ligger till grund för att så pass mycket rehabiliteringsträning sker just i detta element.

För att kunna simträna är det heller inte mycket som behövs. Du behöver något att glida i innan du hoppar i plurret och tillträde till din lokala simhall, eller privat pool av större storlek. Att simträna under vinterhalvåret är dessutom skönt för både kropp och psyke. Simhallar tenderar att ha vara bra belysta och släppa in mycket naturligt ljus, något som man verkligen inte får nog av under vintern och som gör oss gladare i allmänhet. Efter träningspasset kan du antingen duscha varmt eller basta för att värma kroppen under denna tid på året då man behöver det som mest, något som gör att man enklare härdar ut kylan.